Rezydencja Morski Tygiel, Łeba
Rezydencja Morski Tygiel, Łeba
Arrival
Departure

Dieta bez laktozy i glutenu

  1. Home page
  2. Weight loss holidays
  3. Dieta bez laktozy i glutenu

U chorych na celiakię, z powodu uszkodzenia kosmków jelitowych przez gluten, dochodzi do zmniejszenia wydzielania enzymów trawiennych w tym laktazy. Enzym ten rozkłada cukier mleczny – laktozę. Mówimy wówczas o wtórnej nietolerancji laktozy, która jest często współtowarzyszącym schorzeniem przy celiakii. Zazwyczaj problem ten występuje u osób z nowo zdiagnozowaną celiakią lub tych, które nie przestrzegają właściwej diety bezglutenowej.

W chwili rozpoznania choroby trzewnej często oprócz diety bez glutenu zalecana jest też dieta bez laktozy. Nietolerancja cukru mlecznego, będąca wynikiem celiakii, często bywa przejściowa, a jej objawy ustępują w wyniku regeneracji kosmków jelitowych. Wówczas przy zachowaniu rygorystycznej diety bezglutenowej, można spróbować wprowadzać pojedyncze produkty mleczne i obserwować reakcję organizmu. Na początku najlepiej, by były to sery oraz napoje fermentowane, które są lepiej tolerowane.

Upośledzenie trawienia laktozy nie musi być jednak związane z celiakią. U części osób, także tych, które nie cierpią na schorzenia glutenozależne, może mieć miejsce postępująca nietolerancja laktozy związana z obniżaniem się aktywności enzymatycznej wraz z wiekiem. Objawia się ona dyskomfortem trawiennym po spożyciu produktów zawierających laktozę. Nasilenie i wystąpienie objawów zależy od ilości spożytego cukru mlecznego, osobistych uwarunkowań lub rodzaju pokarmu.

Przechodząc na dietę bez laktozy i bez glutenu należy zadbać o posiłki, które kompleksowo odżywią organizm. Przy celiakii występuje duże ryzyko niedoborów witamin A, E z grupy B, magnezu czy kwasu foliowego. Z jednej strony wynika to z upośledzenia wchłanialności mikroskładników. Z drugiej zaś strony jest to dieta eliminacyjna. Z tego względu należy zadbać o odpowiednie zamienniki lub suplementację witamin i minerałów.

W przypadku diety bez laktozy sytuacja wygląda podobnie. Wyłącza się z jadłospisu wiele produktów mlecznych, gdyż zawierają one laktozę. Jednocześnie są też głównym źródłem dużych ilości wapnia, które jest budulcem kości oraz zębów. Ponadto odgrywa ono bardzo ważną rolę w organizmie przy przesyłaniu sygnałów nerwowych, pracy mięśnia sercowego, czy mięśni gładkich. Dlatego należy przy tym zadbać o codzienne dostarczenie odpowiednich porcji wapnia. Przy diecie bez laktozy i bez glutenu sprawdzą się takie produkty jak:

  • napoje ryżowe, sojowe lub migdałowe będące zamiennikiem mleka,
  • sery żółte (mimo że są pozyskiwane z mleka, są naturalnie pozbawione laktozy na skutek procesu fermentacji mlekowej, który zachodzi podczas produkcji tych serów),
  • jaja,
  • fasola i inne warzywa strączkowe,
  • brokuły, kalafior, inne warzywa kapustne,
  • orzechy, migdały, nasiona np. słonecznika, maku, chia,
  • mąka i przetwory z ryżu, siemienia lnianego, dyni, amarantusa, quinona, teff, sorgo, proso, gryki,
  • płatki owsiane bezglutenowe

zadzwon

Rooms

A double room with a spacious balcony
from 290 /night
from 290 /night

All elements of furnishings have been selected so as to effectively arrange this interior, creating an intimate atmosphere, perfect for effective rest.

Details of the room

A double room with a spacious balcony

  • Area: 19m2
  • Max.: 2
Apartment for 4 persons with a spacious balcony
from 550 /night
from 550 /night

High class furniture, furnishings emphasizing the standard of the room and a magnificent view from the balcony – all this creates an unforgettable atmosphere ...

Details of the room

Apartment for 4 persons with a spacious balcony

  • Area: 31-33m2
  • Max.: 4
Show all
Location

in a unique area

ul. Nadmorska 5A
84-360 Łeba , PL

See on map
Booking unavailable Opening on 1 July 2019.
This website uses COOKIES.

By browsing it you accept our cookies policy, according to your browser settings. Read more about Privacy Policy.

OK, close